Facebook har efterhånden hersket de sociale medier gennem en årrække, og det ser ikke ud til, at platformen vil abdicere lige foreløbigt. Inden for de seneste par år, har Facebook udvidet sit repertoire med Facebook annoncering, der er til at tage at føle på.
Selvom potentialet for annoncering er stort, er det langtfra alle, der har succes med deres Facebook kampagner og digital marketing i det hele taget. Dette bliver affirmeret og accentueret, når man undersøger forskellige virksomheders gennemsnitlige indtjening på Facebook. Den er ofte kakofonisk lav i forhold til, hvad den burde.
Derfor agiterer vi i det følgende for at følge disse råd:
Konkretisering af strategi
Inden du kaster dig ud i din annoncering, er det simpelthen alfa omega, at du specificerer og konkretiserer din strategi. Hvad er din overordnede mål med dine Facebook kampagner? Selvfølgelig er det endelige mål en akkvisition af konverteringer, men hvordan skal det gøres?
Skal det gøres gennem leads eller kan du skaffe konverteringer gennem dine landingssider? Er det gennem push? Skal push eventuelt kombineres med dynamisk retargeting? Hvad er dine USP’er?
Der er mange spørgsmål, der skal stilles. Det er umuligt at lave en generisk strategi. Hertil er det simpelthen for betonet af din industri og dit produkt. Der skal for eksempel være stor forskel på din fremgangsmåde, hvis du laver annoncer til udbydelse af et webhotel i forhold til, hvis det er annoncer, hvor formålet er at skaffe leads til advokater, der hjælper med oprettelse af et anpartsselskab.
Når du har svaret på disse ovenstående spørgsmål, har du en meget bedre og mere specifik af ide om, hvordan din strategi skal eksekveres.
Push-annoncering
Selvom der ofte ikke er den højeste konverteringsrate ved brug af push annoncering, er det en nødvendig del af den overordnede strategi og eksekvering.
Jo mere præcis du er i din segmentering af målgruppen, desto flere konverteringer får du som regel. Det er derfor meget vigtigt, at du nøjagtigt ved, hvordan din målgruppe ser ud. De fleste virksomhed har en god fornemmelse af dine kunder, men hvis du benytter dig af et bureau, er det vigtigt, at du giver dem en forståelse af det også.
Hvis du rent faktisk er i tvivl, kan en fremgangsmåde være at se på dine konkurrenters kunder. Det kan du blandt andet gøre ved at undersøge deres Facebooks sider og de dertilhørende interagerende personer.
Du kan også vælge at benytte dig af lookalike værktøjet. Ved at smide dine eksisterende kunder ind i en Facebook algoritme, kan Facebook lave en målgruppe af de personer, der minder mest om dine eksisterende kunder. Det er en meget god at akkumulere personer til din målgruppe.
Retargeting
Retargeting er et rigtig godt supplement til push annoncering. Hvor push skaffer leads til dit retargeting flow, sørger retargeting alene for billige konverteringer.
Til dem der ikke kender retargeting, så er det en måde, hvor det kun er personer, der allerede har vist interesser for dine produkter, der modtager dine annoncer. Dette skaber som sagt en meget højere konverteringsrate.
Du kan også gå skridtet videre, kan du også med fordel benytte dig af dynamisk retargeting. Med dynamisk retargeting modtager dem, der allerede har vist interesse ikke bare vilkårlige annoncer fra dig, men annoncer med de produkter de har vist mest interesse i.
Konverteringssporing
En af de største fordele ved online marketing er, at du har mulighed for at måle på dine aktiviteters præstationer. Det kan du også gøre ved at opsætte en konverteringssporing på de landingssider som annoncerne refererer til.
Med konverteringssporing har du bedre mulighed for at allokere den rigtige mængde annoncekroner til de retter kampagner.