De fleste, som arbejder med markedsføring, vil nok være enige: Det er ikke et nemt felt at arbejde indenfor. Men markedsføring af en branche, som allerede har et dårligt ry, kan være en helt anden type udfordring at finde ud af at løse. Selvom casinoer, der opererer fuldstændigt online, ikke nødvendigvis er anset for at være djævlen selv, er der stadig mange almindelige danskere, som ikke bryder sig om, at det er muligt at spille om penge online.
Selvom det selvfølgelig har været op til hvert enkelt casino at finde ud af, præcis hvordan de gerne vil gebærde sig med deres egen markedsføring, er der dog overvejende nogle fælles træk. Her vil vi gennemgå den smarte måde, hvorpå onlinecasinoet som overordnet branche har gjort en indsats for at ændre dets offentlige image.
Onlinecasinoet er ikke en fælde, men et fællesskab
Den måde, hvorpå flere forskellige casinoer har valgt at markedsføre dem selv, er ved at fokusere på de store muligheder for at finde fælles morskab online. Et
online casino, som for eksempel har sat live casino i stort fokus, er Mr Green. Med live casino fra eksempelvis Mr Green er det nemmere at føle, at man er en del af et større fællesskab, som alle sammen sidder og spiller sammen.
En af de første måder, hvorpå onlinecasinoer kunne få fjernet noget dårlig omtale, var ved at omdirigere omtalen til næsten det præcist modsatte. Når man tænker på fysiske casinoer, tænker man enten på masser af blinkende lys og store bets for større gevinster, eller også tænker man på det sørgelige baglokale hos sin lokale kiosk, hvor der altid sidder en enkelt eller to ved deres egen enarmede tyveknægt. Ved at fokusere på det fællesskab, som der er at finde online, har mange onlinecasinoer fundet ud af at minimere casinoets forhenværende ry for at være for ensomme sjæle.
Lovens lange arm langer ikke ud efter onlinecasinoer
Når nu den grundlæggende funktion af onlinecasinoet er, at man kan spille om penge, så er det selvfølgelig vigtigt, at hele branchen holder sig på den rigtige side af loven. Heldigvis har der været flere tiltag i løbet af de sidste par årtier, hvor onlinecasino især har fundet medvind. Desuden er Danske Spil selv meget gode til at håndhæve deres egne, fastlagte regler, som både
TV2 og
Berlingske nyligt har kunnet melde.
Selvom der selvfølgelig nu og da opstår skrækhistorier om store beløb, som er blevet tabt på forskellige typer online spil, så forsøger hele branchen selvfølgelig at opretholde et lovlydigt image. Andet kan ganske enkelt ikke betale sig, da spilleglade danskere selvfølgelig ikke vil spille hos nogen af de mange udbydere, hvis de alle sammen har ry for at snyde.
Flere dårlige images skal der rettes op på
Som branche har det nok ikke været nemt for onlinecasinoer at ændre deres ry. Ikke kun har de igennem mange år været kendte for ikke at have lige så faste regler som eksempelvis sportsbetting, de har også en lignende branches ry at skulle konkurrere med. Fysiske casinoer og spillehaller er jo en form for fætter til onlinecasinoet, og derfor slår mange dem over én kam. Dog har onlinecasino nogenlunde kunne etablere dem selv i de sidste par år.