Har du prøvet kræfter med Facebook annoncering? Gik det ikke som forventet? I så fald er du kommet til rette sted. Selvom Facebook egentlig er et gammelt fænomen, hvis man ser det i et digitalt perspektiv, så er det stadig forholdsvis nyt som annonceringsværktøj.
Det betyder dog ikke, at der ikke er et kæmpe potentiale – for det er der – men bare at det langtfra er alle, der har fundet ud af, hvad man mere præcist bør tænke over, når man annoncerer. Derfor bliver dette gennemgået i det følgende.
Konkretisering af din strategi
Inden du abrupt kaster dig ud i en omfattende annoncering af dine produkter, er det vigtigt, at du har gjort dig nogle grundige tanker om din hertil benyttede strategi og din målsætning.
Er målet at skaffe leads til dit retargeting flow? Er det at skabe konverteringer fra dine landingssider eller noget helt tredje? Hvad er din målgruppe? Hvad er dine USP’er?
Disse er nogle spørgsmål, som du som minimum skal kunne svare på inden du begynder på selve annonceringen. Det er ikke noget, du bare kan springe over ved at udarbejde én strategi og benytte den generisk på alle dine annonceringer og kampagner.
Der er for eksempel stor forskel på om du annoncerer for en tandlæge, der gerne vil annoncere på behandlinger af visdomstænder og en virksomhed, der fokuserer på sunde rejser. Det er en helt anden målgruppe med et helt forskelligt behov.
Konkretisering af målgruppe
Som nævnt ovenstående er det vigtigt, at du finder din målgruppe. Det er meget vigtigt for præstationen af dine annoncer, at målgruppen du finder er præcis og meget relevant, for det du udbyder. Jo mere snæver og præcis den er, desto bedre er det.
De fleste virksomheder har en god idé om deres målgruppe, men hvis du alligevel gerne vil have et endnu bedre billede af den, er det en rigtig god fremgangsmåde at tjekke sin nærmeste konkurrencer. Det kan du gøre ved at undersøge, hvem der interagerer med deres Facebook profil. Er det primært mænd? Hvor gamle er de? Har de nogle kendetegn i forhold til interesser og uddannelse?
Lookalike-målgrupper
I forbindelse med at finde din specifikke målgruppe kan du benytte dig af en genial Facebook-feature – lookalike-målgruppen. Hvis du for eksempel skal finde målgruppen for annonceringer til landingssider til doc24, kan du fodre en Facebook algoritme med doc24’s eksisterende kunder, hvorefter Facebook finder de personer, der minder mest om dem, der allerede har konverteret. Det er en utrolig smart måde at finde flere potentielle købere på.
Dynamisk retargeting
Dynamisk retargeting er et utrolig effektivt værktøj, og noget du helt klart bør benytte, hvis det er muligt. Til dem der ikke ved, hvad retargeting er, så er det en måde, hvor du kun annoncerer mod dem, der tidligere på en eller anden måde, har vist interesse i din virksomhed, eller den virksomhed du annoncerer for.
Retargeting er derfor en utrolig effektiv måde at skaffe billigere konverteringer på – og mange af dem. Hvis du skal endnu flere konverteringer til en endnu billiger pris, kan du gå skridtet videre med dynamisk retargeting. Hvor du med retargeting viser vilkårlige annoncer, viser du med dynamisk retargeting kun annoncer med de produkter, de personer der er i dit retargeting flow, har vist mest interesse i.